توسعه صنعتی در گرو تشكل گرایی
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، 'مهدی فتح اله' افزود: بخش عمده ای از مشكلات صنایع كوچك به عدم سازماندهی مناسب و حضور كمتر در عضویت شبكه های كسب و كار و تشكل ها مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: البته تحقق این فرایند باید به صورت هدفمند و بر پایه مزیت ها و پتانسیل های كشور صورت گیرد.

فتح اله تصریح ‌كرد: بیش از 95 درصد صنایع كشور جزء صنایع كوچك و متوسط به شمار می روند كه این صنایع بیش از 39 درصد ارزش تولیدات صنعتی را ایجاد و بخش عمده ای از اشتغال كشور را تامین می كنند.

وی با اشاره به محدودیت هایی كه صنایع كوچك و متوسط با آن روبرو هستند، اظهار كرد: این صنایع با توجه به ماهیت كاریشان از محدودیت های بسیاری رنج می برند كه محدودیت منابعی كه بنگاه های كوچك و متوسط را در مقابل نوسانات بازار آسیب پذیرتر می سازد یكی از این موارد است.

این مقام مسئول گفت: حضور عمده این گروه از بنگاه ها در بخش غیر رسمی بازار و دسترسی محدودتر آنها به اطلاعات بازار و یا تغییرات بازار نیز امكان توسعه و بهره مندی از فرصت های ایجاد شده را برای این صنایع محدود می سازد.

وی افزود: از سوی دیگر صنایع كوچك و متوسط اگر چه تفاوت های زیادی با دیگر بنگاه ها دارند، ولی مانند بنگاه های بزرگ با خط مشی ها، ‌قوانین و مقررات یكسانی رو به رو هستند كه برای آنها موانع متعددی را به وجود می آورد.

به گفته فتح اله، كسب و كارهای شبكه ای به صنایع و بنگاه های عضو، هویت می دهد تا بفهمند عضو چه تشكل و شبكه ای هستند و این تشكل چه هدفی را دنبال می كند، از این رو كسب و كارهای خرد با شبكه سازی می توانند از انزوا خارج و با ایجاد هم افزایی، توانمندی های خود را افزایش و با ایجاد تعامل و همكاری به انسجام و رشد دست یابند.

عضو هیات مدیره سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران همچنین یادآور شد: نوع عملكرد و رفتار بنگاه ها و صنایعی كه هویت خود را یافته و به عنوان عضوی از یك تشكل و شبكه كار می كنند و نیز آنهایی كه توانسته اند جایگاه خود را در زنجیره ارزش صنعت مربوطه به درستی درك كنند، با صنایع منزوی و منتزع، بسیار متفاوت است.

وی در پایان تاكید كرد: با نگاهی به تجربیات كشور های دیگر از جمله هند، تركیه،‌ كره و مالزی می توان الگوهای موفقی را برای ساماندهی بنگاه های كوچك و متوسط یافت و راهكاری را برای تولید صادراتگرا توسط این طیف عظیم بنگاه های كشور فراهم كرد.

اقتصام**3917**1594





:: برچسب‌ها: آسمان ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: